Followers

I Believe-irfan Makki Ft. Maherzain Mp3

Wednesday 20 July 2011

Seagate

PENANG SEAGATE INDUSTRIES [M] SDN BHD
Aku dicampakkan ke Department CleanRoom line *ION MILLLING*....
so, everything bout Milling aku Wajib kena tau...segala formula2, step , procedure n so on...fuhh !! contohnya , the basic yg aku kena tau 4 ni :
1-STEP01 MILL
2-POST MILL INPECTION
3-MILL00 MILL
4-CAVITY01 MILL



Di Department Cleanroom ada byk line : DCL , ION Milling, Photo (yellow) n so on..aku pun dh lupa, so, aku sendiri decide nk line yg byk guna formula Math + Physic + Computer :
then trainer aku (kak Ema) pun letak aku kat line ION Milling...
so, kat situ aku kena tau semua ni :: after 6 month keja kami ada exam oooww !!! menda ni la aku kena stdy :
everything bout ION MILLING's here :

ION MILLING ::

Tujuan Milling - Untuk membentuk mewujudkan (pattern) kekal pada permukaan ABS dengan menggunakan gas organ

Tujuan IMETS - untuk mengelakkan berlakunya over etch yang disebabkan operator dan menyimpan data2 semasa dan selepas menjalankan proses

Maksud IMETS - 1 on milling etching time system

Tujuan Wyka Calibration- supaya standard devision berada pada setiap yang ditetapkan.

Tujuan Wykro - untuk mengukur kedalaman hakisan etching pada slider.

Pump Down Time - untuk mengepam udara keluar daripada chamber.

Tujuan External Chock : untuk kawal remaining time.

Air Knife : menanggalkan partical yang melekat pada carrier.

Cover Shield : Melindungi carrier daripada terjatuh.

Graphic Pad : Menahan kepanasan haba organ gas.

Dept 17000 is a highest Dep 
14000 / 13900 ( min : plus 100 )

ETCH Rate : 590 and above ( 3 times )
5500-8300 ( min : plus 70 )

Chip : 1st [2 : 6] , 2nd [4 : 8] , 3rd [2 : 6] , 4th [4 : 8] 



so, ini lah serba sedikit tentang kerja aku kat Penang Seagate Industries, walaupun baru 2 minggu banyak juga la yang aku dapat belajar ...best la, life kat sana macam family ::

Cik Dayalan, Kak Ha, Kak Ema, Kak Liana, Abg Khairi, Abg Saiful Bahari, Abe, Abg Nazri, Abg Naz dan lain2 lagi, tq sangat2 sbb dah banyak tolong >> break, kerja, happy semua skali.. mmg best la ngn korang, 
sedih la nk tinggalkan seagate..
tp dh terpaksa demi mengejar cita-cita..
kalau ada rezeki,
One day  i'll be there 
I'M Really LOVE U SEAGATE ~~~




1 comment:

  1. Assalamualaikum...nak tanya..kerja kat sini lagi ke?
    amik engineering ke dulu? engineer ape?
    brp pointer nk masuk sini?

    ReplyDelete