Followers

I Believe-irfan Makki Ft. Maherzain Mp3

Sunday 10 July 2011

Innalillah (Pemergian Sahabatku Buat Selamanya)

 
Percaya atau kita, setiap yang bertemu pasti akan berpisah....cuma takdir shaja yang menentukan bilanya kita akan berpisah buat selama-lamanya.....
setiap manusia yang bernyawa pasti akan merasai saat kematiannya.....
jadi kita yang masih hidup perlulah bersiap sedia untuk menempuhinya ....
Masih ada waktu lagi bagi kita untuk melakukan perubahan ke arah kebaikan..walaupun x mampu untuk berubah secara drastik, sedikit demi sedikit pun xpe..asalkan niat untuk berubah itu ada....


ini cerita hidupku....
Pemergiaan Sahabatku Buat Selamanya...



Tahun 2006 :: 
aku dikhabarkan dengan berita sahabatku Allahyarham Hafiz Harun...kawan sekolahku (Al-Mashoor (L)) ...pemergiannya tidak kami duga,,,ketidakhadirannya ke sekolah setelah hampir berbulan-bulan membuatkan telah menimbulkan beberapa soalan...dia p mana ha ??? apa dh jadi dgn dia ???dia sakit ka?? rupanya2 dye menghidap kanser tulang....Ya Allah...engkau lebih mengetahui segala2 nya....Akhirnya dye telah menemui Illahi jauh lebih awal dari kami...
__________________________________________________________________

 

Tahun 2008 ::  
selepas aku habis SPM, aku telah mendapat mesej dr cikgu ku Arman Talib jam 7.30 petang ...menyatakan bahawa "Muhammad Khairuldin B. Zainudin" form 3 SMKA Al-Mashoor (L)  telah menemui Illahi pada petang hari akibat lemas d air Terjun... Astaqfirullahalazim....sesungguhnya Engkau Sahaja Yang Mengetahui apa yang aku rasa pada saat itu...seorang demi seorang sahabat-ku pergi meninggalkan ku buat selamanya.
__________________________________________________________________ 

Tahun 2010 (JUN) ::   


Ketika aku belajar di kampus University Of Malaya Nilam Puri Kelantan, aku sangat rapat dengan Hambali Hamsani, Asyraf Alias, dan Allahyarham "Afiq Nordin" ..
Peristiwa kematiannya berlaku pada hari Mulia -Jumaat....-selepas solat jumaat


 
terus terang aku cerita :
selepas solat jumaat aku terserempak dengan arwah yang sedang menunggu aku di depan penjual aiskrim....(depan masjid Kg Mulong)









arwah :: fen nak aiskrim x ??
fen  : xyah la.....afiq beli la...
arwah :: afiq nk belanja ni.....
fen :: erm..ok2...kejap lagi fen bayarkan balik....
arwah :: xpyh la....afiq belanja.....
fen :: terima kasih afiq !!!

 

then, kami pun melintas jalan sama2.....time nk lintas jalan arwah afiq tersangatlah kalut....terburu2 sgt nk lintas....pelik juga aku tengok dia...macam ada benda yang dia nk kejar....tiba2 , aiskrim yang aku makan t'jatuh...





arwah :: fen nk makan kat mna pasnie ???
fen :: nak makan nasi kukus kat kedai kak ma !!
arwah :: erm..afiq makan kat tempat lain ye...
 
dlm 3 minit lepas tu, tiba2 aku t'dgr dentuman excident ....YA ALLAH !!! AFIQ !!!tersentak aku, melihat sahabat yang makan aiskrim bersama2 dgn aku dilanggar kereta Avanza(kalau x silap)...Ya Allah, kepalanya berdarah ....AfiQ mengucap AfiQ !!!! Mengucap !!! Laailahaillallah....Ingat Allah Afiq ...itulah yang sempat aku katakan pada Arwah....
jam 5ptg :: aku dapat panggilan dari Shukur ....!!

shukur :: salam fendy !!! Afiq meninggal ka ???
fen :: Innalillah ,ya Allah..hang biaq btoi syukur ...hg dpt brita dr sapa nie ???
shukur :: aku dpt brita dr furqon....(terus aku letak hp)....

lemah seluruh badanku, sahabat yang mkn aiskrim b'sama dgn aku telah menemui Illahi...Ya Allah...maut x mengenal waktu dan usia....
___________________________________________________________
Tahun 2009 ( Oct) :: 
Bulan puasa malam jumaat kawan sekampungku bunuh diri akibat putus cinta... Astaqfirulllahalazim...Allahu Akhbar....tersentak aku....di manakah iman & islam nya....!! Ya Allah....matikanlah dia dalam agama-Mu Ya Allah.....tragedi ni berlaku di dalam biliknya, antara jam 3-5pagi....antara wasiatnya ::
1) moto bagi kat gurl 
2) duit bg kat gurl
itulah yang sempat aku ingt.....Ya Allah....cinta mampu mengubah segalanya2...mmg benarlah orang kata..
CINTA ITU BUTA !! 
_________________________________________________________

Tahun 2010 :: 
Jalan area rumah aku sesak sgt .....time tu aku nk p umah angah kat gertak sanggul (t.kumbar)...
7.30 petang :: zulhilmie call aku !!!

emie :: salam fendy !! kalau aku bg tau hg jgn terkejut plak...
fen :: apa dye emie ??
emie :: yusuf kwn kita meninggal dunia petang td, excident kat depan pasar malam ...
fen :: jap2 !!! yusuf yang mana ni....
emie :: yang fardhu Ain skali ngn kita ...mak dye bawak van....bdk bayan lepas...
fen :: Ya Allah....innalillah ...

sesorang demi seorang sahabat baikku meninggalku buat selama-lamanya.....bila pulak masaku....
_________________________________________________________

Tahun 2011 (Feb) : 

Abah :: eh fen !! hg tau x ada sorang budak matang sebaya dgn hg meninggal excident smlm.....moto dengan keta...
fen :: ntah....xtau pun ..xdak sapa yang bagitau...sapa abah ??
abah :: xtau la..hg try tnye member2 hg....

fen:: sapa meninggal smlm ...
emie :: ank mak dye jual gereng pisang..hg mesti kenal punya....
fen :: Ya Allah....dia ka ?? hg nie jgn duk wat men ngn aku....
emie :: lorh btoi la....mayat dye ada kat hospital lg ....maybe jam 11pg baru sampai rumah....
fen :: Ya Allah....t.kasih emie...

Alhamdulillah sempat juga aku bertemu dengan arwah buat kali terakhir walaupun badannye terbujur kaku dan diselimuti dgn kain putih dah kapur barus.....AllahuRabbi....terasa maut dan ajal semakin hari semakin hampir denganku...
 ________________________________________________________

Tahun 2011 ( JUN) :: Chat di Facebook !!

Donut-ku Petak :: Rahim meninggal ???
Fen :: Innalillah...

 

Seluruh badan aku trus jadi kaku...itu shj yang sempat aku taip...terkejut yang teramat2 sgt..rasa baru shj jumpa dgn dye....dulu time aku f5 arwah Rahim F1 kami berdua tersangat2 la rapat...boleh dikatakan setiap malam aku jumpa dgn dye dan pernah tidur sekatil dan sebantal dengan arwah...


 malam terakhir aku bersama2 dgn bdk form 1 ::
aku tido d dorm 9...
katil hujung seorang aku je....xde seorang bdk pun yang tido dgn aku malam tu....sebenarnya aku nak lari dari arwah rahim..tkot dye panggil aku tidur dgn dye..dorm 3...

bila aku tersedar dlm jam 5pagi, tiba2 arwah rahim tido di sebelah aku....yaAllah, terkejut aku....Hanya Engkau shj yang tahu perasaan aku time tu...

 *Rahim Maafkan Abang *....kudoakan agar arwah memaafkan aku sebelum pemergiannya....amin.


pernah suatu ketika dulu :: 
 
arwah :: abg !! mlm ni abg tidur la dgn rahim ...asyik dgn wafiy je....mlm nie tdo dgn rahim plak
fen :: erm...tgk la dulu macam mana.. abg kena tanya wafiy dulu...kalau dia bagi boleh la....tp rahim kena blanja abg maggi la....hihi
arwah :: boley je...janji abg mai tdo dgn rahim ye...
fen :: ok.. InsyaAllah...

aku ingtkan apa yang dia cakap melawak je..rupa2 btoi..dye buatkan aku maggi 2 peket....Ya Allah...terharu aku....

arwah :: abg !! rahim dh buatkan maggi kat abg nie...
fen :: ya Allah rahim nie....abg melawak je la...
arwah :: xdak la...skrg abg kena makan gak...pas makan abg kena tidur dgn rahim...
fen :: erm..oke2....t.kasih rahim...

Ya Allah....sudah banyak pengajaran yang telah engkau berikan padaku.....sesungguhnya insan yang kau pilih adalah insan yang tersangat rapat dengan ku....seorang demi seorang yaAllah....
_________________________________________________________


Tahun 2011 (Jun) :: 
GAMBAR atas, KENDERAAN yang dinaiki tiga pelajar KIST remuk dalam nahas   di Kilometer 15 Lebuh Raya Kota Bharu-Pasir Mas, malam kelmarin. Gambar bawah, dari kiri, Mohammad Aliff,  Shaiful Jawahir dan   Sheikh Muhammad Farhan.Aku terbaca post dr asyer ....innalillah kepada saudara kita Allahyarham "Sheikh Mohamad Farhan Sheikh Md Saud,"yang telah menemui Illahi pada 26 Julai 2011
" kusangkakan yang excident itu org lain, rupa2nya kwn sekolahku dulu"Allahu Akbar"

(Berita Harian Online)
KOTA BHARU: Tiga pelajar Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST) kampus Ibnu Sina, Bachok, terbunuh, manakala tiga lagi parah dalam kemalangan membabitkan sebuah kereta dan lori membawa ais di Kilometer 15 Lebuh Raya Kota Bharu-Pasir Mas, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 11 malam itu, Shaiful Jawahir Razali, Sheikh Muhammad Farhan Sheikh Md Saud, dan Mohammad Aliff Mohd Suhaimi, masing-masing 19 tahun terbunuh di tempat kejadian selepas tersepit dalam kereta yang remuk akibat dirempuh lori berkenaan.. 
__________________________________________________________

Ya Allah !!! tempatkanlah sahabat-sahabatku ini dalam kalangan hambamu yang beriman …jauhkan mereka dari azab kubur dan seksa api nereka-Mu ya Allah…sesungguhnya azabmu sangat dasyat Ya Allah….amin…







6 comments:

  1. innalillah~ haih, takut lah, ramainya yg dh pergi dr kita. :(

    ReplyDelete
  2. tu la...semakin ramai yang dah pergi buat selama-lamanya....

    ReplyDelete
  3. semua yg abng cerita kat sini memang sdey...sangat....

    ReplyDelete
  4. salam, semoga Allah swt merahmati orang2 yang telah meninggalkan kita dan memberi kekuatan kepada kita untuk meneruskan hidup ni.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  5. amin....Al-Fatihah buat yang telah pergi buat selamanya ...

    ReplyDelete
  6. ya dik mierul ....itu bg pembaca..bg penulis hanya tuhan sahaja yang tahu...

    ReplyDelete