Followers

I Believe-irfan Makki Ft. Maherzain Mp3

Tuesday 12 July 2011

5 Usamah (2008) -4 Inspiring Years Of Bani Usamah

4 Inspiring Years Of Bani Usamah
from : http://norafandi-fendy.blogspot.com/

 4 years inspiring years
from the diary of an 4 years old
SMASH
i just want to say
just strive for your excellence
until the end of the world
and
YOU'RE ALWAYS ON MY MIND


Al-kisah bermula di sebuah kerajaan yang bernama Bani Usamah. Kerajaan ini menggunakan system demokrasi dalam pentadbirannya. Selain itu, kerajaan ini ditadbir oleh Yang Mulia Ratu Dang Anum yang mempunyai sifat keibuaan dan keprihatinan terhadap rakyatnya. Pentadbiran ratu dibantu oleh Perdana Menteri Bani Usamah iaitu Dato’Seri Dzulikhwan a.ka Cibon yang terkenal dengan sifat lemah lembutnya dan merupakan seorang jurulatih sepak takraw di Negara ini. Jawatan beliau dipilih melalui system pilihanraya yang diadakan. Timbalan Perdana Menteri pula disandang oleh Dato’Seri Ashraf Farhan “Paan” yang juga terkenal sebagai artisan dan pelukis Negara. Beliau banyak menyumbang idea dalam memastikan Negara berada dalam keadaan ceria.

            Bagi hal-hal persuratan pula diserahkan kepada Dato’Seri A.C.A.B Lah yang merupakan veteran askar Negara ini.Untuk hal perbendaharaan dan kewangan oula diberikan kepada Tan Sri Nidhal Mujahid yang juga merupakan ahli Parlimen yang terkenal di Negara ini. Ahli pentdbiran Negara yang terakhir ialah Dato’Seri Najmi yang bertanggungjawab mengurus kebersihan dan keceriaan Negara. Dia juga terkenal dengan sifat peramahnya dan taglinenya “ Bangun”!!!!!!!”.. Negara ini terbahagi kepada 4 bahagian iaitu utara, selatan, timur, barat.

Di bahagian utara, didiami oleh beberapa orang rakyat antaranya ialah Prof. Nor Afandi  yang merupakan seorang cendiakawan pelbagai bidang dan seorang pendebat yang handal. Selain itu, kawasan itu turut didiami oleh Adam Renjonk yang merupakan seorang pengurus kewangan di salah satu syarikat yang terkenal di Negara ini. Di sini juga terdapat 2 orang sahabat yang sangat rapat P-doih yang memegang jawatan ketua polios Negara dan sahabatnya Anwar Bolt yang menjadi atlet kebanggaan Negara yang merangkul pingat emas acara 100 M, 200 M dan 4X100M di Olimpik yang berlangsung di Narnia. Seorang lagi penduduk di kawasan ini ialah Hazwan yang membela dan menjual pelbagai spesies ular di dunia (ada lesen dari PERHILITAN).


            Di bahagian timur, tinggallah seorang pahlawan Negara di dalam hutan iaitu Shahril Rentap yang hebat dalam member arahan dan berlawan. Antara arahannya yang termasyhur ialah “Janganperbetulsampin!!!” sebanyak 3X kepada bala tenteranya. Di bahagian barat pula, tinggallah seorang ulama masyhur di Negara ini iaitu Al-Akh Al-Sheikh Mursyidul Am Maulana Safwan yang cekap dalam hukum hakam agama dan merupakan seorang pengeluar dan pengedar nasi lemak yang tersohor di Negara ini. Seorang lagi rakyat yang terkenal dengan sifat cerianya dan sporting iaitu O-ne yang mempunyai leher yang amat jinjang bak Zirafah yang berasal dari Afrika.

            Di bahagian selatan pula, rakyatnya diketui oleh seorang penglipur lara kerajaan yang terkenal sebagai Tun Rai Sangkalibut. Dia merupakan rakyat yang paling veteran dalam kalangan rakyat yang lain. Apabila dia bercerita, semuanya akan terpegun mendengarnya. Di sini juga tinggallah seorang saudagar kaya yang berasal dari Tanah Arab, Achu Capique a.k.a Bomb yang pandai berniaga berbisnes bermacam-macam barang niaga terutamanya haiwan ternakan (Unta). Di satu ceruk bahagian ini tinggallah 2 orang sahabat Kimi Garcia yang merupakan pengkritik sukan di dalam Negara dan Y.B Hafis KEMAS (bukan tadika) yang kini sibuk berkempen untuk memenangi pilihan raya dan menduduki kerusi Parlimen Bani Usamah. Di pinggir Negara ini terdapat 2 orang “fighter Tekken” yang sering membuat huru-hara di dalam Negara ini iaitu Ash Mishima dan Zack Mishima. Walaupun begitu, tanpa mereka maka sepilah Negara ini. Seorang penduduk yang tinggal di bahagian itu juga iaitu Cik_Own @ Solehulhafiz yang terkenal dengan mulut lazernya dan kelantangan suaranya walaupun bertubuh kecil serta berkening ala-ala Ziana Zain. Di satu bahagian yang agak tersorok dan “rongak” bak giginya Pali@Feri seorang pewaris (Pulau Talang-talang). Beliau juga dikenali kerana bakat semula jadinya alam bidang sukan. Di dalam daerah itu juga terdapat seorang Dato’ iaitu G-man yang agak uzur dan sering merehatkan dirinya(tidoq) tetapi apabila diajak berbicara maka beliau akan menjadi seorang yang amat peramah.
 
                                                       Di tengah-tengah bahagian ini muncullah seorang mawas opps tersasul…..muncullah seorang raja yang di_giloooeeee ramai….iaitu Pak Yat Joker yang suka memcerminkan dirinya sehensem Amy Search.

            Begitulah aneka ragam rakyat di Negara ini, tetapi kesemua tokoh di dalam Negara ini mempunyai ikatan ukhwah dan persahabatnya yang cukup erat dan kuat dan sentiasa menjadi ingatan kepada setiap rakyatnya dan pendidik(cikgu-cikgu) yang banyak menabur jasa terhadap mereka…..WALLAHU’ALAAM… 

No comments:

Post a Comment